Verotus 1.1.2017 alkaen ja verokorttien toimittaminen työttömyyskassalle

Työttömyyskassa saa 1.2.2017 voimaan tulevat verotiedot suoraan verottajalta, joten näitä verokortteja ei tarvitse lähettää työttömyyskassaan (edellytyksellä, että olet ollut työttömyyskassa Pron jäsenenä joulukuussa 2016).

Verohallituksen 27.11.2015 antaman päätöksen mukaan ennakonpidätys suoritetaan vähintään 25 prosentin suuruisena, jos jäsenelle maksetaan työttömyyspäivärahaa tai vuorottelukorvausta ja ennakonpidätysprosentti on laskettu palkkaa varten. Muutos astuu voimaan 1.1.2016.

Lähetä muutosverokortti työttömyyskassaan, jos olet hakenut muutosta ennakonpidätykseen. Muutosverokortin tiedot eivät välity työttömyyskassaan automaattisesti, joten muutosverokortti täytyy lähettää työttömyyskassaan. Jos muutosverokortti on myönnetty työttömyyskassan etuutta varten, ennakonpidätys suoritetaan verokortissa määrätyn ennakonpidätysprosentin mukaan, vaikka se olisi alle 25 prosenttia. Sen sijaan palkkaa varten myönnetyn muutosverokortin ennakonpidätys on vähintään 25 prosentin suuruinen.

Kätevimmin uuden muutosverokortin saa tilattua osoitteesta www.vero.fi/verokortti. Verkkopalvelussa voit, joko tulostaa verokortin itse tai tilata verokortin suoraan työttömyyskassaan. Jos tilaat verokortin suoraan työttömyyskassaan, se ei ole työttömyyskassassa saman tien, koska se lähetetään postitse. Tämä kannattaa ottaa huomioon, sillä postinkulku voi kestää pari päivää.

Kirjautuaksesi verottajan palveluun tarvitset verkkopankkitunnukset tai sirullisen henkilökortin.