Verotus 1.1.2019 alkaen ja verokorttien toimittaminen työttömyyskassalle

Työttömyyskassa saa 1.2.2019 voimaan tulevat verotiedot suoraan verottajalta, joten näitä verokortteja ei tarvitse lähettää työttömyyskassaan (edellytyksellä, että olet ollut työttömyyskassa Pron jäsenenä joulukuussa 2017).

Lähetä muutosverokortti työttömyyskassaan, jos olet hakenut muutosta ennakonpidätykseen. Jos muutosverokortti on myönnetty työttömyyskassan etuutta varten, ennakonpidätys suoritetaan verokortissa määrätyn ennakonpidätysprosentin mukaan, vaikka se olisi alle 25 prosenttia. Sen sijaan palkkaa varten myönnetyn muutosverokortin ennakonpidätys on vähintään 25 prosentin suuruinen.

Kätevimmin uuden muutosverokortin saa tilattua osoitteesta www.vero.fi/verokortti. Verkkopalvelussa voit, joko tulostaa verokortin itse tai tilata verokortin suoraan työttömyyskassaan. Jos tilaat v. 2019 muutosverokortin lähetettäväksi suoraan Työttömyyskassa Prohon sähköisesti,on se kassalla seuraavana arkipäivänä. Vuoden 2018 muutosverokortit verottaja toimittaa kassalle edelleen paperipostitse.

Kirjautuaksesi verottajan palveluun tarvitset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin.

Verohallituksen 27.11.2015 antaman päätöksen mukaan ennakonpidätys suoritetaan vähintään 25 prosentin suuruisena, jos jäsenelle maksetaan työttömyyspäivärahaa tai vuorottelukorvausta ja ennakonpidätysprosentti on laskettu palkkaa varten. Muutos astuu voimaan 1.1.2016.