Frågor och svar, e-tjänsten
 

  • Jag skickade fel ansökan av misstag. Meddela oss om saken med ett meddelande i e-tjänsten och skicka en ny ansökan.
  • Jag lyckades logga in i e-tjänsten, men flikarna och funktionerna öppnas inte-> dubbelklicka på funktionen som du vill öppna.
  • Om du till exempel har gått i pension 31.5.2020 och försöker logga in 1.6.2020 eller senare, kommer du inte att kunna logga in. Skicka in din ansökan per post.
  • Snabbansökan går inte att se på startsidan och knappen för Fortsättningsansökan utan ändring är grå. Det här beror antagligen på att du försöker öppna ansökan innan din ansökningstid (4 veckor eller 1 månad) är full.
  • Knappen för Fortsättningsansökan utan ändring är grå. Du kan endast använda Fortsättningsansökan utan ändring om en förmån har betalats ut till dig en dag före den aktuella ansökningsperiodens början. Om det har förekommit avbrott, även på en enda dag, vid utbetalningen av förmånen, måste förmånen sökas med blanketten Fortsättningsansökan med ändring eller med en ansökan om inkomstrelaterad dagpenning. Dagpenning kan inte sökas i förväg.
  • Oavsett vilken typ av ansökan jag väljer, hamnar jag på ansökan om inkomstrelaterad dagpenning: Rensa webbläsarens cacheminne och stäng alla webbläsarfönster. Gör därefter ett nytt försök.
  • Ansökningar och bilagor som laddats via e-tjänsten öppnas i PNG-format i webbläsarna Chrome och Firefox (de senaste), men i PDF-format i Edge och IE. Ansökningar och bilagor i PNG-format går att öppna i PDF-format genom att byta filändelsen från .png till .pdf
  • Webbläsarens säkerhetsinställningar förhindrar att formulär visas: Ändra säkerhetsinställningarna. Lägg till webbadressen https://ekassa.proliitto.fi på webbläsarens lista över tillförlitliga webbadresser: I svenskspråkiga Internet Explorer: Gå till menyn Verktyg och välj Internetalternativ, Säkerhet, klicka på tillförlitliga platser och lägg till adressen i Lägg till följande webbplats i zonen. I engelskspråkiga Internet Explorer: Tools - Internet Options - fliken Security - Trusted sites , och därefter knappen Sites... för att lägga till adressen.
  • Om du går till kassans e-tjänst och får meddelandet "Sidan är inte tillförlitlig" eller motsvarande, kommer du vidare så här: Firefox: Den här anslutningen är inte tillförlitlig. Klicka på Jag förstår riskerna -> Lägg till ett undantag -> Hämta certifikat -> Bekräfta säkerhetsundantag (i vissa fall behöver du göra detta två gånger) Safari, ta bort data: Gå till Inställningar, Integritetsskydd, Detaljer, och markera webbplatsen ekassa.proliitto.fi och klicka på Ta bort och därefter på Klar.
  • Jag kan inte skicka bilagor. Kontrollera att du använder den senaste versionen av webbläsarna Microsoft Edge, Mozilla Firefox eller Google Chrome.