Sähköisen asioinnin ongelmatilanteet

1) Salasana hukassa. Jos järjestelmään kirjautumista varten tarvittavat tunnukset eivät toimi, on useimmiten syynä väärä salasana.  Tilaa uusi salasana salasanan muistutuksen kautta, joka löytyy sisäänkirjaustumissivulta "Jos olet unohtanut salasanasi, klikkaa tästä." –tekstillä. Saamasi uusi salasana on kirjoitettava täsmälleen samassa muodossa isot ja pienet kirjaimet erotellen.HUOM. Toiminnon edellytys on, että kassalla on tiedossa matkapuhelinnumerosi tai sähköposti-osoitteesi. Kirjautumisen jälkeen salasanan pääsee vaihtamaan Omat tiedot->Vaihda salasana toiminnon kautta. (Min 8 merkkiä ei saa sisältää erikoismerkkejä.)

HUOM! Jos käytössäsi on Googlen gmail sähköposti, etkä näe tilaamaasi salasanaa saapuneessa postissa, niin tarkista myös roskapostikansiot.

2) "Sisäänkirjautuminen on estetty"- huomautus. Olet estänyt itse palvelun käytön. Toimita kassalle pyyntö avata palvelu uudelleen käyttöön..

3) Jos olet esim. jäänyt eläkkeelle 31.7.2014 ja yrität kirjautua sisään 1.8.2014 tai sen jälkeen, niin järjestelmä ei päästä sisäänkirjautumaan lainkaan. Toimita hakemus    postitse.

4) Mikäli kirjautumissivu ei aukea saattaa tietoturva/virusohjelmistosi estää pääsyn sivulle. Jos käytössäsi on Avast virustutka niin seuraavien asetusten muuttaminen saattaa auttaa sisäänkirjautumiseen:

  • 1)Avaa Avast
  • 2) Valitse Asetukset
  • 3)Valitse Aktiivinen suojaus
  • 4) Selainsuoja kohdasta klikkaa Mukauta painiketta
  • 5) Valitse Poikkeukset
  • 6) Kirjoita ”Älä huomioi seuraavia URL-osoitteita”-kohtaan https://*proliitto.fi*
  • 7) Paina”Lisää”- painiketta
  • 8) Paina”OK”- painiketta

Kuvallinen ohje tästä.

5) Ei muutettavan jatkohakemuksen lähetys ei onnistu. Tähän on useimmiten syynä se, että yrität avata hakemuksen ennen kuin hakujaksosi (4 vkoa tai 1 kk) on täynnä.

6) Ei muutettavan jatkohakemuksen lähetys ei onnistu. Ei muutettavaa jatkohakemusta voi käyttää vain siinä tapauksessa, että jäsenelle on maksettu etuutta hakujakson alkamispäivää edeltävältä päivältä. Jos etuuden maksamisessa on ollut päivänkin katkos, jäsenen täytyy hakea etuutta muutettavalla jatkohakemuksella.

7) Vaikka valitsen minkä tahansa hakemustyypin, niin saan täytettäväksi ansioturvahakemuksen: Tyhjennä selaimen välimuisti sekä sulje kaikki selainikkunat. Tämän jälkeen kokeile uudelleen

8) Palvelin voi ruuhkautua, jos järjestelmän käyttäjiä on samanaikaisesti paljon. Tällöin yritä myöhemmin uudelleen. Palvelussa voi olla ajoittain paljon käyttäjiä esim kuun vaihtuessa.

9) Selaimen tietoturva-asetukset estävät lomakkeiden näkymisen:
Muuta tietoturva-asetukset. Lisää URL-osoite https://kassa.proliitto.fi selaimen luotettujen verkko- osoitteiden listalle: Suomenkielisessä Internet Explorerissa: Valikosta työkalut, internet-asetukset, suojaus, klikkaa luotetut sivustot ja lisää osoite kirjoittamalla osoite kohtaan Lisää tämä Web-sivusto vyöhykkeeseen. Englanninkielisessä IE:ssä: Tools - Internet Options - Security välilehti - Trusted sites , ja siellä Sites... nappi jolla osoitteet lisätään.

10) Mikäli sinulle tulee kassan Sähköiseen asiointiin mennessäsi "Sivu ei ole luotettu" tai vastaavankaltainen sanoma, pääset eteenpäin seuraavasti:

Firefox:Tämä yhteys ei ole luotettu. Valitse Ymmärrän riskit->Lisää poikkeus->Lataa varmenne->Vahvista turvallisuuspoikkeus (joissakin tapauksissa tämä on tehtävä kahteen kertaan)

Safari: Rasti kohtaan "Luota aina kohteeseen "kassa.proliitto.fi yhdistettäessä kohteeseen "kassa.proliitto.fi" ja paina Jatka-painiketta.

Mikäli käytössäsi on android tabletti, etkä pääse sivulle lainkaan lataa sovelluskaupasta Firefox selain. 

11) Liitteiden lähetys ei onnistu. Varmistu, että käytössäsi on Internet Explorer tai Mozilla Firefox selain. Palvelu ei tue liitteiden lähetystä muilla selaimilla.